21 december 2011

Granen bärgad

Så var årets gran hämtad. Vi har tur som har egen skog att härja i.

Den som gick på granjakt detta år var undertecknad och, kan ni tänka er, granen var mycket fin. Jämn och fin. Från alla håll. Det ni! Ingen sida som måste ställas mot väggen. Renderar det en plats i Christmas Tree Hall of Fame? Kanske inte, men jag är nöjd.

Mindre nöjd var min svärfar på 80-talet. Mannen och jag hade flyttat ihop och det var jag som hämtade hem granen. De var inte vackra. Jag tyckte ju det där de stod i skogen, men i hemmets ljus så avslöjades de som bedragare. De var bara julgrans wannabe. En jul inhandlade svärfar en plastgran, en av de första med mjuka barr. Väldigt fin. Den använde vi i många år, till allas glädje. Men för ett antal år sedan så längtade vi tillbaka till the real thing, så då packades plastgranen ner och det var åter dags för julgransjakt i skogen. Lite snyggare än tidigare. Har nog utvecklat mitt "granseende".

Hur får ni tag i julgran, om ni har någon?

Här är ett urval av granar....i olika utförande:

Amerikansk julgran: någonstans där under finns det en gran, jag lovar!


Den perfekta tecknade varianten.


The King of utomhusgranar, granen på Rockefeller Center NY.


Stenbecksgranen i Stockholm. Inte illa den heller.


Svensk tradionell, min favorit.


Upp och ner spar ju golvyta.


En utomhusgran lyser inte bara upp utomhus, utan ger alla glädje.

1 kommentar: