14 december 2010

Hur för man känslan för jul vidare?

Jag älskar julen och allt som hör till. (Vilken överraskning.) Det gjorde min mamma också. Hon gillade att pynta och fixa och laga julmaten. Julklapparna ordnade hon, trots att vi hade det väldigt knapert när vi växte upp. Pappa däremot hade den åsikten att varför ska man hålla på, allt ska ju ändå bort.

Varför var det så? Ser man på hur de var uppväxta så förstår man. Mormor och morfar gillade också julen, Pynt, samvaro och julmat var viktigt. Farmor och farfar däremot hade det inte så fett och där pyntades det inte, mer än att ta in en gran. Julklappar innebar möjligen ett par praktiska strumpor, som man ändå skulle ha. För dem var julen en stram högtid, då farfar var strängt religiös.

Mina barn gillar julen och har alltid gillat traditioner. Det märker man än mer nu när de är vuxna och flyttat hemifrån. De dekorerar, fixar adventsglögg, gran tycker min son är viktigt (som har plats, det har inte min dotter) och fixar mycket med julklappar. Jag ser att allt kommer igen, plus att de skapar egna traditioner.

Min svärmor älskar jul och tomtar, så följaktligen gillar mannen också julen, vilken överraskning ;-) .

You pass on your traditions to your children. My children are now grown up, but still they hold on to traditions we always had...and make new ones.

3 kommentarer:

  1. sv: Ja TESTA!
    Så himla enkelt och snabbt (men jag köpte räkor som inte behövde tina)och framförallt GOTT!
    Däremot kan jag inte se hur det skulle räcka till 4 pers....för 4 hungriga vuxna skulle inte bli mätta trots sallad...men lite baugette ska man nog ha till!
    Om du testar får du säga sen om du gillade det.

    SvaraRadera
  2. Härligt att du fört traditionerna och julglädjen vidare! Hoppas att jag lyckas med det med våra kommande barn också. :)

    Sv: Ja, jag kan titta på gårdagens Luciakonsert idag. Kan tänka mig att det var riktigt fint och stämningsfullt!
    Jo, jag vet att det är en religiös högtid. Vad jag menade att första halvan var inte jullåtar alls, utan bara religiöst, medan andra halvan var klassiska jullåtar som Jul, jul strålande jul osv.

    SvaraRadera
  3. Mina barn är ju fortfarande barn men de älskar allihop julen och jag har ärvt julglädjen från min mamma men även mormor och morfar.

    SvaraRadera